فهرست محتوایی مقاله
Toggleمعرفی نقوش گره چینی فلزی در مساجد
نقوش گره فلزی نوعی طرح هندسی پیچیده است که معمولاً در معماری سنتی ایرانی دوره اسلامی بهویژه در گره چینی درب و پنجره های فلزی مسجدی استفاده میشود. این الگوها از در هم تنیدن اشکال هندسی مانند مربع، ششضلعی و ستاره برای ایجاد طرحهای پیچیده و متقارن ایجاد میشوند. استفاده از نقوش گره چینی در تزئینات مساجد به دوران قرونوسطی اسلامی بازمیگردد و گواهی بر سنت غنی هنر و معماری دوره اسلامی است.
این الگوها نهتنها کارکرد تزئینی دارند، بلکه دارای اهمیت نمادین هستند که نشاندهنده وحدت و یگانگی خداوند در الهیات اسلامی است. در این مقاله به بررسی تاریخچه و اهمیت نقشهای گره چینی فلزی در معماری مساجد میپردازیم و برخی از برجستهترین نمونههای استفاده از آنها را در سراسر جهان برجسته میکنیم.
لطفا جهت هر گونه طراحی، مشاوره و ثبت سفارش با ما به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۹۹۰۶ تماس بگیرید.
منشأ و تاریخچه الگوهای گره چینی
منشأ نقوش فلزی گره را میتوان به دوره اسلامی قرونوسطی که از قرن هفتم تا پانزدهم ادامه داشت، جستجو کرد. اعتقاد بر این است که این نقوش پیچیده هندسی برای اولینبار در تزئینات نسخههای خطی دوره اسلامی ظاهر شد، جایی که از آنها برای تزئین حاشیه و قاب صفحات زرنگاری (تذهیب) استفاده میشد. باگذشت زمان، استفاده از الگوهای گره چینی تکامل و گسترش یافت و معماری را نیز در بر گرفت.
نخستین نمونههای این نقوش در معماری به قرن دوازدهم در ایران برمیگردد که در تزیینات بناهای سلجوقیان مورداستفاده قرار میگرفت. بااینحال، در دوران تیموریان در قرن 14 و 15 بود که نقوش گره چینی در معماری ایرانی دوره اسلامی به اوج خود رسید. در این زمان، آنها به طور گسترده در تزئین ساختمانها، بهویژه در قالب کاشیکاری پیچیده، گچکاری و فلزکاری استفاده میشدند.
توسعه الگوهای گره چینی فلزی ارتباط تنگاتنگی با پیشرفت ریاضیات و هندسه در جهان اسلام داشت. دانشمندان ایرانی دوره اسلامی در زمینههای ریاضیات، از جمله توسعه سیستمهای هندسی پیچیده که بهعنوان پایهای برای طراحی الگوی گره چینی استفاده میشد، کمکهای قابلتوجهی انجام دادند. در واقع استفاده از نقوش گره چینی یکی از هنرهای هندسی و ریاضی به شمار میرفت و در جامعه ایرانزمین از ارزش بالایی برخوردار بود.
طرحهای پیچیده نقوش گره چینی همچنان مورد تحسین و مطالعه هنرمندان، معماران و ریاضیدانان سراسر جهان قرار گرفت و تأثیر ماندگار هنر و معماری دوره اسلامی را نشان داد.
لطفا جهت هر گونه طراحی، مشاوره و ثبت سفارش با ما به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۹۹۰۶ تماس بگیرید.
عناصر الگوهای گره چینی فلزی
نقوش گره فلزی از انواع اشکال هندسی تشکیل شده است که با ترکیب و درهمآمیختگی طرحهای پیچیدهای را تشکیل میدهند. برخی از رایجترین اشکال مورداستفاده در الگوهای گره عبارتاند از:
مربعها: مربعها یک عنصر اساسی از الگوهای گره هستند و اغلب بهعنوان بلوک ساختمانی برای طرحهای پیچیدهتر استفاده میشوند. آنها را میتوان در جهتگیریهای مختلف استفاده کرد و میتوان آنها را با اشکال دیگر در هم آمیخت تا تقارن و تعادل ایجاد کند.
ششضلعی: ششضلعی یکی دیگر از عناصر مهم در نقوش گره چینی فلزی است. آنها اغلب برای ایجاد اشکال ستارهای استفاده میشوند و میتوان آنها را در جهتهای مختلف برای ایجاد جلوههای مختلف مرتب کرد.
ستاره: ستارهها یک آرایه مشترک در نقشهای گره چینی فلزی هستند و میتوانند از اشکال متعددی مانند مثلث یا ششضلعی که بهصورت شعاعی چیده شدهاند تشکیل شوند. این ستارهها را میتوان بیشتر با اشکال دیگر در هم آمیخت تا طرحهای پیچیدهتری ایجاد کنند.
بندهای درهمآمیخته: بندها یک عنصر خطی هستند که معمولاً در نقشهای گره چینی زمینه نقشمایههای گره را میسازند. بندها شامل یکسری نوارها یا نوارهای درهمتنیده است که در اطراف اشکال هندسی بافته میشود تا جلوهای پیچیده و بافته شده ایجاد کند.
خوشنویسی: خوشنویسی اغلب در الگوهای گره چینی گنجانده میشود و از آن برای افزودن یکلایه معنی و نماد اضافی به طرحها استفاده میشود. از عناصر خوشنویسی میتوان برای بیان متون مذهبی یا فلسفی استفاده کرد و یک کل معنادار و هماهنگ را ایجاد کرد.
ترکیب این عناصر در نقوش گیره فلزی طرحهای پیچیده و زیبایی را ایجاد میکند که هم از نظر بصری خیرهکننده و هم عمیقاً معنادار است. ماهیت دقیق و پیچیده این نقوش، گواهی بر مهارت هنرمندان و صنعتگران ایرانی است.
استفاده از نقوش فلزی در معماری مساجد
استفاده از نقوش گره فلزی در معماری مساجد از ویژگیهای بارز معماری سنتی ایرانی دوره اسلامی است. نقوش گره چینی برای تزئین طیف وسیعی از عناصر معماری در مساجد از جمله دیوارها، سقفها، درها و پنجرهها استفاده میشود. این نقوش را میتوان در مساجد سراسر جهان اسلام، از ایران تا اسپانیا یافت و گواهی بر سنتهای غنی هنری و معماری جهان اسلام است.
یکی از رایجترین موارد استفاده از نقوش گره چینی در معماری مسجد در تزیین محراب است. محراب عنصری در مسجد است که جهت مکه را که قبله یا جهت نماز است نشان میدهد. محراب مقدسترین محوطه مسجد به شمار میرود و اغلب با نقشهای هندسی پیچیده و کتیبههای خوشنویسی یا نقوش گیاهی تزئین شده است.
یکی دیگر از کاربردهای رایج نقوش گره چینی در معماری مساجد در تزئین گنبد است. گنبد یکی از ویژگیهای بارز بسیاری از مساجد است و اغلب با نقوش هندسی پیچیده از جمله نقشهای گره چینی تزئین شده است. از این نقوش برای ایجاد حس عمق و پیچیدگی در طراحی گنبد و همچنین تأکید بر اهمیت محوری آن در داخل مسجد استفاده میشود. نمونه گنبدهای کار شده با گره چینی میتوان به گنبد مسجد جامع ساوه، آرامگاه شاه نعمتاللهولی در ماهان کرمان، گنبد مسجد اعظم شهر قم و… اشاره کرد.
همچنین معمولاً برای تزئین دیوار و سقف کاذب مساجد از نقوش گره فلزی استفاده میشود. این الگوها اغلب با استفاده از کاشی یا گچکاری ایجاد میشوند و در طیف گستردهای از رنگها و طرحها یافت میشوند. استفاده از این نقوش در دکوراسیون داخلی مساجد باعث ایجاد حس هماهنگی و وحدت و همچنین پیوند با سنتهای غنی هنری و فرهنگی جهان اسلام میشود.
در مجموع استفاده از نقوش گره فلزی در معماری مساجد گواهی بر سنتهای غنی هنری و معماری ایران در دوره اسلامی است. این گرهها نهتنها زیبا هستند، بلکه دارای معنای نمادین و فرهنگی عمیقی هستند که نشاندهنده وحدت و یگانگی خداوند در الهیات اسلامی است
امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و واردشدن مصالح مدرن از جمله فولاد به معماری در بخشهای مختلفی از ساختمان مساجد، ترجیح مهندسین جهت استفاده از گره چینی فولادی است؛ برای مثال در سقفهای کاذب استفاده از گره چینی فلزی بسیار رایج شده است و از دلایل استفاده آن میتوان به پوشاندن تأسیسات مکانیکی در زیر سقفهای سازهای، ایجاد دریچههای مقام جهت کانالهای هوا، مقاومت و استحکام سقف کاذب، قیمت پایین ساخت و همچنین زیبایی بصری این سقفهای کاذب اشاره کرد.
لطفا جهت هر گونه طراحی، مشاوره و ثبت سفارش با ما به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۹۹۰۶ تماس بگیرید.
نمونههایی از مساجد با نقش و نگارهای گره چینی
مساجد زیادی در سراسر جهان اسلام وجود دارد که به دلیل استفاده از نقوش گره چینی معروف هستند. نمونههایی از این مساجد عبارتاند از:
مسجد جامع شاهعباسی در ایران: این مسجد که به مسجد سلطانی نیز معروف است، در زمان سلسله صفویه در قرن هفدهم ساخته شده است. بهخاطر کاشیکاریهای پیچیدهاش که شامل نقوش گره چینی است و محراب پرآذین آن شهرت دارد.
کاخ الحمرا در اسپانیا: الحمرا یک مجموعه قصر و قلعه در گرانادا، اسپانیا است که توسط سلسله ناصری در قرن چهاردهم ساخته شده است. این کاخ بهخاطر گچکاریهای پیچیدهاش که شامل نقشهای گره چینی و نقوش گیاهی شهرت دارد.
مسجد سلطان احمد (مسجد آبی) در استانبول ترکیه: این مسجد در اوایل قرن هفدهم در دوره عثمانی ساخته شد. این بنا بهخاطر کاشیکاریهای زیبای آن که شامل نقوش گره چینی، گنبد و منارههای چشمگیرش معروف است.
مسجد شیخ لطفالله در اصفهان، ایران: این مسجد در اوایل قرن هفدهم میلادی در زمان سلسله صفویه ساخته شد. این بنا بهخاطر کاشیکاریهای گره کمانی خود در زیر سقف گنبد از شاهکارهای معماری ایرانی دوره اسلامی به شمار میرود.
مسجد بزرگ قرطبه در اسپانیا: این مسجد در قرن هشتم و در زمان امویان ساخته شد. این بنا بهخاطر طاقها و ستونهای خیرهکننده و همچنین گچکاریهای پیچیدهاش که شامل نقوش گره چینی است، شناخته شده است.
کلیسای Seville:
درب فلزی گره چینی شده در کلیسای جامع سویل نمونهای زیبا از هنر و معماری دوره اسلامی است. این در Puerta del Perdón، که یکی از ورودیهای کلیسای جامع است، واقع شده است.
درب از برنز ساخته شده است و در قرن شانزدهم توسط صنعتگران که در آن زمان در اسپانیا زندگی میکردند ساخته شد. با نقوش هندسی پیچیدهای که از ویژگیهای هنر دوره اسلامی است، از جمله نقوش گره فلزی که نوعی نقش تزیین هندسی است که از چهارلنگه و ششضلعی طولانی بههمپیوسته تشکیل شده است، تزئین شده است.
این بنا در ابتدا بخشی از مسجد الجاما بود که در محلی که اکنون کلیسای جامع سویل در آن قرار دارد، قرار داشت. هنگامی که مسجد در قرن پانزدهم به کلیسای جامع تبدیل شد، درب گره چینی فلزی حفظ شد و در ساختار جدید گنجانده شد.
امروزه درب گره فلزی یکی از مهمترین نمونههای هنر دوره اسلامی در اسپانیا به شمار میرود. نقوش و طرحهای پیچیده آن گواهی بر مهارت و خلاقیت صنعتگران آن دوران بود که آن را خلق کردهاند و همچنان الهامبخش و هیبت بازدیدکنندگان کلیسای جامع سویل است.
اینها تنها نمونههایی از مساجد بسیار در سراسر جهان اسلام هستند که به دلیل استفاده از نقوش گره چینی در معماری خود شناخته شدهاند. هر یک از این مساجد نشاندهنده ترکیبی منحصربهفرد از سبکهای هنری و معماری است که نشاندهنده سنتهای غنی فرهنگی و تاریخی جهان اسلام است.
لطفا جهت هر گونه طراحی، مشاوره و ثبت سفارش با ما به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۹۹۰۶ تماس بگیرید.
نقش گره چینی فلزی در پنجرههای مساجد
در طراحی پنجرههای مساجد نیز معمولاً از نقوش گیره فلزی استفاده میشود. در معماری سنتی ایرانی دوره اسلامی، پنجرهها هم یک هدف کاربردی و هم جنبه تزئینی دارند و به نور طبیعی اجازه ورود به مسجد را میدهند و همچنین بهعنوان بوم نقاشی برای طرحهای هنری پیچیده عمل میکنند.
نوع دیگری از پنجرههایی که در مساجد یافت میشوند، شیشههای رنگی هستند. این پنجرهها با برش شیشههای رنگی به اشکال مختلف و قراردادن قطعات در کنار هم برای ایجاد یک طرح ساخته میشوند. برای ایجاد خطوط و حاشیههای طرح، تأکید بر اشکال هندسی و ایجاد حس نظم و تقارن میتوان از الگوهای گره چینی فلزی استفاده کرد.
نقوش گره چینی فلزی علاوه بر پنجرههای رنگی، در پنجرههای ارسی و مشبک و انواع دیگر طرحهای پنجره در مساجد نیز دیده میشود. این الگوها اغلب با استفاده از تکنیکهای فلزکاری مانند حکاکی و پانچ ایجاد میشوند و میتوانند در اشکال، اندازهها و رنگهای مختلف یافت شوند.
در مجموع، استفاده از نقوش گره چینی فلزی امروزه در پنجرههای مسجد یکی از جنبههای مهم معماری سنتی ایرانی دوره اسلامی است. از این الگوها برای ایجاد حس هماهنگی و وحدت در داخل مسجد استفاده میشود و بر ارتباط متقابل بین عناصر فردی طراحی و زیبایی کلی فضا تأکید میکند.
نقش گره چینی فلزی در درب مساجد
امروزه در طراحی درب مساجد نیز معمولاً از نقوش گره چینی فلزی استفاده میشود. در معماری ایرانی دوره اسلامی، دربها هم یک هدف کاربردی و هم جنبه تزئینی دارند و دسترسی به مسجد را فراهم میکنند و همچنین بهعنوان یک عنصر مهم در طراحی کلی آن عمل میکنند.
یکی از انواع دربهای رایج که در مساجد یافت میشود، درهای دولنگه یا چندلنگه است که معمولاً از چوب یا فلز ساخته میشود و اغلب با طرحهای هندسی تزئین شده است. از الگوهای گره فلزی میتوان برای ایجاد عناصر تزئینی درب از جمله قاب، حاشیه و طرح پانل استفاده کرد. این الگوها ممکن است در فلز حک شده یا بهعنوان یک روکش استفاده شوند و حس عمق و ابعاد را ایجاد کنند.
نوع دیگری از دربهای موجود در مساجد، درهای طاق قوسدار است که از ویژگیهای بارز معماری ایرانی دوره اسلامی است. این دربها در قسمت بالایی دارای شکل منحنی یا هلالی هستند که شبیه به شکل نعل اسب هستند. برای تزئین قوس و قاب درب میتوان از نقوش گره چینی فلزی استفاده کرد که بر زیبایی و پیچیدگی طرح تأکید دارد.
در مجموع، استفاده از نقوش گره چینی فلزی در دربهای مساجد علاوه بر دوام و استحکام یکی از عناصر مهم معماری سنتی ایرانی دوره اسلامی است. این الگوها در خدمت زیبایی و پیچیدگی طراحی مسجد هستند و حس هماهنگی و وحدت را در سراسر فضا ایجاد میکنند.
لطفا جهت هر گونه طراحی، مشاوره و ثبت سفارش با ما به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۹۹۰۶ تماس بگیرید.
الگوی گره چینی فلزی در طراحی داخلی مساجد
نقوش گره فلزی یکی از عناصر رایج طراحی داخلی در مساجد شده است و اغلب برای ایجاد حس هماهنگی و تقارن در فضا مورداستفاده قرار میگیرد. این الگوها را میتوان در عناصر مختلف طراحی داخلی مسجد از جمله پنجرهها، سقفهای کاذب، دربها، دریچههای کانالهای هوا و نردهها یافت.
یکی از روشهای رایج استفاده از نقوش فلزی در طراحی داخلی مسجد، ایجاد تابلوهای تزئینی بر روی دیوارها است. این پانل را میتوان از مواد مختلفی از جمله چوب، فلز یا گچ تهیه کرد و ممکن است با طرحهای هندسی حک شده یا مهر شود. الگوهای گرههای فلزی ممکن است برای ایجاد خطوط کلی یا حاشیه طرح، تأکید بر اشکال هندسی و ایجاد حس نظم و تقارن استفاده شود.
روش دیگری که از نقوش فلزی در طراحی داخلی مسجد استفاده میشود در تزیین ستونها است. در معماری سنتی اسلامی، ستونها نقش مهمی در حمایت از سقف مسجد و ایجاد حس عمودی در داخل فضا دارند. از الگوهای گره فلزی میتوان برای تزئین ستونها استفاده کرد و حس تداوم و ریتم را در کل فضا ایجاد کرد.
در مجموع میتوان گفت، امروزه استفاده از نقوش گره چینی فلزی در طراحی داخلی مسجد جنبه مهمی از معماری سنتی ایرانی دوره اسلامی است. این الگوها در خدمت ایجاد حس وحدت و نظم در فضا هستند و بر ارتباط متقابل بین عناصر منفرد طراحی و زیبایی کلی مسجد تأکید دارند.
لطفا جهت هر گونه طراحی، مشاوره و ثبت سفارش با ما به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۹۹۰۶ تماس بگیرید.
استفاده از نقوش فلزی گره برای طراحی اقلیمی مساجد و رعایت تنظیم شرایط محیطی
نقوش گره چینی قرنها در معماری دوره اسلامی مورداستفاده قرار گرفته است و میتوان آن را در سازههای مختلفی از جمله مساجد یافت. این الگوها اغلب برای تزئین دیوارها، گنبدها و سایر عناصر معماری استفاده میشوند، اما میتوانند در طراحی ساختمانهایی که بهخوبی با آبوهوای محلیشان سازگاری دارند نیز به یک هدف کاربردی عمل کنند.
به طور خاص، از الگوهای گره چینی فلزی میتوان برای ایجاد ساختارهای سایهبان استفاده کرد که به کاهش میزان نور مستقیم خورشید که وارد ساختمان میشود کمک میکند. این میتواند بهویژه در آبوهوای گرم و خشک که افزایش گرمای بیش از حد میتواند یک مشکل مهم باشد. معماران با ایجاد الگویی از صفحات فلزی هندسی یا مشبک که تا حدی جلوی اشعه خورشید را میگیرند، میتوانند به خنکتر و راحتتر نگهداشتن فضای داخلی ساختمان کمک کنند.
علاوه بر ایجاد سایه، از الگوهای گره چینی فلزی نیز میتوان برای ارتقای تهویه طبیعی در ساختمان استفاده کرد. معماران با ایجاد الگوهایی از بازشوها و سوراخها در صفحههای فلزی، میتوانند جریان هوا را تشویق کرده و جلوه خنککنندگی ایجاد کنند. این میتواند بهویژه در مناطقی با رطوبت بالا مفید باشد، جایی که تهویه برای حفظ کیفیت هوای داخل خانه ضروری است.
در نهایت، الگوهای گره فلزی نیز میتوانند با کاهش مصرف انرژی به پایداری کلی ساختمان کمک کنند. با ایجاد سایه و تهویه طبیعی، ساختمانها میتوانند کمتر به سیستمهای خنککننده مصنوعی تکیه کنند و ردپای کربن و هزینههای انرژی را کاهش دهند.
به طور خلاصه، الگوهای گره چینی فلزی را میتوان در طراحی آبوهوای مساجد و سایر ساختمانها برای ارتقای سایه طبیعی، تهویه و بهرهوری انرژی استفاده کرد. با گنجاندن این عناصر طراحی سنتی در معماری معاصر، طراحان میتوانند ساختمانهایی را ایجاد کنند که هم زیبا و کاربردی باشند و هم از نظر زیستمحیطی مسئولیتپذیر باشند.
لطفا جهت هر گونه طراحی، مشاوره و ثبت سفارش با ما به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۹۹۰۶ تماس بگیرید.
کاربرد الگوی گره فلزی در معماری مساجد مدرن جهان
استفاده از الگوهای گره چینی فلزی در معماری مدرن مساجد یکروند روبهرشد است و معماران و طراحان در سراسر جهان این عناصر طراحی سنتی را در ساختمانهای معاصر ترکیب میکنند. در اینجا چند نمونه هستند:
مسجد جامع شیخ زاید در ابوظبی، امارات متحده عربی، یکی از بزرگترین مساجد جهان است و دارای صفحات فلزی هندسی بر روی گنبدها و منارههای آن است. این صفحات نهتنها سایه و تهویه را فراهم میکنند، بلکه به جذابیت زیباییشناسی مسجد نیز میافزایند.
مسجد ملک عبدالله در امان، اردن، دارای طراحی منحصربهفردی است که معماری سنتی دوره اسلامی را با عناصر مدرن ترکیب میکند. مناره مسجد با نقشی فلزی تزئین شده است که تپههای اطراف را منعکس میکند و عنصری پویا به نمای ساختمان میبخشد.
مسجد جزیره مریم در شارجه، امارات متحده عربی، دارای یک الگوی هندسی فلزی است که دور بیرونی ساختمان پیچیده شده و حس حرکت و جریان را ایجاد میکند. این الگو همچنین یک هدف کاربردی را انجام میدهد و سایه و تهویه را برای فضای داخلی ساختمان فراهم میکند.
مسجد کریستال در کوالا ترنگانو، مالزی، نمای خیرهکنندهای از شیشه و فولاد دارد که منارهها و گنبدهای آن را تزئین میکنند. این صفحهنمایشها تفسیری مدرن از عناصر طراحی سنتی اسلامی ارائه میدهند و حس سبکی و شفافیت را ایجاد میکنند.
مرکز Diyanet آمریکا در لانهام، مریلند، ایالات متحده، دارای یک الگوی فلزی بر روی مناره و گنبد خود است که رنگی از سنت اسلامی را به ساختمانی که دارای مصالح مدرن و تکنیکهای ساختوساز است، اضافه میکند.
اینها تنها چند نمونه از نحوه ادغام الگوهای گره چینی فلزی در معماری مدرن مساجد در سراسر جهان است. معماران و طراحان با ترکیب عناصر طراحی سنتی با مصالح و تکنیکهای ساختوساز معاصر، ساختمانهایی را ایجاد میکنند که هم کاربردی و هم از نظر بصری خیرهکننده هستند.
نتیجهگیری در مورد الگوهای گره چینی فلزی
در خاتمه، نقوش گره چینی برای قرنها نقش مهمی در طراحی مساجد و معماری دوره اسلامی داشته است. از این الگوهای هندسی پیچیده برای ایجاد حس هماهنگی، وحدت و نظم در داخل مسجد استفاده شده است و بر ارتباط متقابل بین عناصر منفرد طراحی و زیبایی کلی فضا تأکید میکند.
نقوش گره چینی فلزی را میتوان در عناصر مختلف طراحی مسجد از جمله پنجرهها، درها، صفحات داخلی، کف، سقف و ستونها یافت. آنها را میتوان با استفاده از انواع تکنیکهای فلزکاری مانند جوشکاری، برش لیزر، حکاکی، ایجاد کرد و میتوان آنها را در اشکال، اندازهها و رنگهای مختلف یافت.
استفاده از نقوش فلزی در طراحی مسجد نشاندهنده اهمیت هندسه و ریاضیات در هنر و معماری دوره ایرانی در دوره اسلامی است و همچنین مبانی نظری معماری ایرانی بر نظم، تعادل و تقارن است. این الگوها برای ایجاد حس زیبایی، هماهنگی و آرامش در مسجد، ایجاد فضای مقدسی است که هم کاربردی و هم برای کسانی که در آنجا عبادت میکنند، معنادار است.
لطفا جهت هر گونه طراحی، مشاوره و ثبت سفارش با ما به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۹۹۰۶ تماس بگیرید.